Deze zomer was ik in Val Thorens, Savoie / Franse Alpen (73). 's Winters een ski-oord, maar in de zomer is het er ook gezellig. De toeristen: 98% Frans, verder een paar Denen, Zwitsers, Belgen en nog wat verdwaalde Polen en Hongaren. Et aussi moi, du Pays Bas (hee, dat rijmt). Als je liever zo'n Nederlands ghetto aan de Costa del Friture bezoekt, dan is dit waarschijnlijk niet jouw stekkie. Maar het voordeel van een vakantie in de bergen is: altijd hoogseizoen.
Bij de receptie van het appartement krijg je een pasje waarmee veel vermaak bijna of helemaal gratis is. Er is in Val Thorens een boogschietbaan, en met dat pasje kun je er ook met je eigen materiaal oefenen. En lekker de show stelen tussen al die Franse beginners, vooral als je een beetje exotische boog hebt. Dagelijks van 10:00-12:30 en van 14:00-17:30 maar in het weekend alleen 's middags. Het zijn mega-blazoenen die op vrij korte afstand staan dus voor een beetje NHB-lid is het eigenlijk 'not done' om ze te missen. In elk geval kun je lekker aan je techniek blijven werken.
O ja, elke vrijdagochtend wordt er een wedstrijdje gehouden. Helaas vonden ze mijn eigen 11/32 pijlen te dik. "Sorry, maar die carbonsprietjes van jullie gaan stuk op mijn boog". Hoe zwaar is die boog dan? "60 pond". Alors quoi? Is DAT een beginnersboog? "Bij ons in Nederland wel". En toen moest ik alsnog met zo'n afgeragde clubboog het wedstrijdje schieten. Was dus niet echt een succes. 's Middags ben ik nog even met mijn eigen killer gaan schieten, om even te laten zien dat het dan wel lukt. Nog best wat leuke praatjes kunnen maken, en een paar verbaasde Fransen laten zien dat 170 pijlen moeiteloos gaat. Superbe!