Aangezien ik zelf een aantal maanden ben getreiterd door een zeer hardnekkige blessure vroeg ik me af hoe het bij verschillende verenigingen gaat met betrekking tot blessurepreventie/behandeling/begeleiding.
Ik zal de aftrap geven door het gebeuren binnen onze vereniging uit te leggen.
Wij hebben binnen de vereniging heel veel mensen met een lichamelijke beperking die toch wat sneller blessures opleveren dan bij gezonde mensen.
Nu heb ik gelukkig de nodige kennis om als er toch blessures optreden te kunnen en mogen behandelen, en ik mag er vrij ver in gaan aangezien ik in opleiding ben voor de orthopedie.
Als mensen met een klacht van het bewegingsapparaat komen, ga ik net zo te werk als op een van mijn spreekuren op de poli, vind ik het nodig dat er aanvullend onderzoek gedaan wordt dan regel ik dat bij ons in het ziekenhuis.
Aan de hand van mijn diagnose wordt er een begeleidingsplan opgezet voor de training, dit overleg ik soms met de fysiotherapeuten bij ons op het werk.
Met al deze achtergrond kunnen de begeleiders (waar ik ook een van ben) goed gestuurd worden om te zorgen dat blessures voorkomen kunnen worden of dat de mensen toch kunnen schieten en de blessure langzaam vermindert.
Verder ben ik door die achtergrond begonnen met het maken van braces voor schutters die door een bepaald letsel hebben opgelopen waardoor ze niet kunnen schieten.
Ik moet wel een duidelijke lichamelijke afwijking vinden om een brace te maken voor schutters, soms kun je met een brace meer problemen veroorzaken dan voorkomen.
Verder zijn wij natuurlijk zeer content met compoundbogen, waarmee je veel beperkingen kunt omzeilen.
Ik ben barebowschutter, maar door een tennisarm heb ik anderhalve maand niet kunnen ankeren met mijn boog, dus om toch te kunnen blijven schieten heb ik maar een compound gepakt en eens met een release geprobeerd.
Ideaal, gelukkig kan ik deze week weer eens proberen hoe het met de barebow gaat, maar ik ben blij dat ik kon blijven schieten dankzij de compound.
Hoe gaat het binnen andere verenigingen wat betreft blessurepreventie/behandeling?