Dit geldt voor heel wat sporten...
Overigens kan het zoals ik begrepen heb nog veel duurder uitpakken. Wat veel mensen niet weten is dat de provincies geen opcenten meer krijgen en dat mogen compenseren. Wat zijn opcenten? Dat is het deel van de motorrijtuigenbelasting (en wegenbelasting?) dat naar de provincies gaat, te weten in totaal 1,4 miljard!!! per jaar. In het nieuwe voorstel gaan nl. voortaan alle opbrengsten van de kilometerheffing naar de nationale infrastructuur en niets meer naar de provincies. En de provincie is wel verantwoordelijk voor een stuk infrastructuur. In het nieuwe voorstel is het dan ook zo dat de provincies daarvoor een compensatie-heffing mogen invoeren (noem het provinciale belastingen, maar kan ook evt. ook via het waterschap). De term 'ingezetenenbelasting' valt dan wel eens. Zie dit artikel:
http://www.mdweekly.nl/922091/kilometer ... r-opcentenDe overheid heeft gelijk dat kilometerheffing op zich de
gemiddelde automobilist niet meer gaat kosten (op termijn) dan de combinatie motorrijtuigenbelasting en wegenbelasting NU kost. Maar de 1,4 miljard aan inkomsten die de provincies hierdoor kwijtraken mogen ze wel bij ons verhalen. Maar de provincies mogen hun 'verlies' aan inkomsten compenseren (ongeacht of ze dat nodig hebben), oftewel, wij gaan dus 1,4 miljard EXTRA betalen. En daar zit overigens dat 'eerlijkheidsprincipe' in waar een aantal politici nu mee strooien in het kader van rekeningrijden. ALLE ingezetenen krijgen deze nieuwe provinciale heffing, wat betekent dat het 'eerlijker' is omdat de automobilisten nu niet alles hoeven te betalen (want uit dat geld wordt ook onderhoud van fietspaden en voetpaden e.d. betaald)... Wat op zich ook nog wel klopt, want nu betaal je als fietser of voetganger ook niet mee aan de infrastructuur.
Maar wat ze voor het gemak wel even vergeten te melden is dat we straks (als dit voorstel er door komt) en de provincies volledig mogen compenseren (wat dan ook wel zal gebeuren, ambtenaren gaan altijd voor maximale heffing) we met zijn allen tot max. 1,4 miljard extra moeten ophoesten, ongeacht wat je doet... En dan hebben we het ook niet over het nadeel van mensen die een auto hebben gekocht en de BPM al hebben betaald. Die worden ook niet gecompenseerd. Leuk voorstel he?
En dat privacy verhaal, tja... Ze hebben misschien niet de intentie, maar wel de mogelijkheid. En ik geloof wel dat het NU niet de intentie is om die gegevens te gebruiken, maar ik ben er ook van overtuigd dat ze dat in de toekomst geheid wel een keer gaan doen...
PS: Ik heb ook geen behoefte een zo'n plak-kastje aan mijn ruit. Was al blij dat ik van die TomTom aan mijn voorruit was verlost.